Skip to content
2 min read Mental hälsa

Att hantera stress och ångest på arbetet

Stress och ångest är vanliga inslag i arbetslivet, och skolledare är ofta särskilt utsatta. En undersökning från Anxiety and Depression Association of America (ADAA) visar att många upplever att arbetsrelaterad stress påverkar både deras prestation, relationer på jobbet och deras privatliv. I skolmiljön, där beslutsfattande och ledarskap är i ständig rörelse, kan dessa utmaningar förstärkas. För att skapa en hållbar arbetsmiljö är det därför viktigt att förstå och hantera stress och ångest på ett konstruktivt sätt.

Stressens påverkan på arbetsplatsen

Arbetsrelaterad stress påverkar inte bara det dagliga arbetet utan spiller ofta över på det privata livet. Många känner att deras relationer med kollegor blir ansträngda, att kvaliteten på deras arbete sjunker och att de inte presterar på den nivå de önskar. För skolledare, som ofta jonglerar flera komplexa uppgifter samtidigt, kan detta leda till en känsla av otillräcklighet eller att ständigt behöva vara tillgänglig.

Vanliga orsaker till stress

Rapporten från ADAA är inte inriktad specifikt på skolledare men pekar på flera faktorer som ofta orsakar arbetsrelaterad stress. Strikta deadlines och den ständiga pressen att fatta snabba beslut är återkommande teman, liksom svårigheter i relationer på arbetsplatsen och hantering av personalfrågor. I skolmiljön kan dessa utmaningar förstärkas av oväntade problem, som akuta situationer med elever, vårdnadshavare eller förändringar i organisationen.

Strategier för att hantera stress och ångest.

Här är några sätt som kan anpassas till skolans värld:

1. Skapa en kultur av öppenhet: Många undviker att prata om sin ångest av rädsla för att ses som svaga. Som skolledare kan du föregå med gott exempel genom att normalisera samtal om stress och visa att det är okej att be om hjälp.

2. Erbjud verktyg och stöd: Att erbjuda resurser för att hantera stress är avgörande. För skolor kan detta innebära workshops i stresshantering, tillgång till coachning eller att stärka mentorsprogram för personalen. Ofta Glömmer vi hur det var att vars ny i sin roll och vi glömmer eller hinner inte stötta nya medarbetar och kollegor.

3. Uppmuntra återhämtning: Återhämtning är avgörande för att hantera stress. Främja en arbetsmiljö där både du och din personal har möjlighet att ta pauser och reflektera. Normalisera inte att arbeta när man är sjukdom, ta ut VAB och låt dina lärare förplanera lektioner när ni har studiedagar som de kan använda när de blir sjuka.

4. Anpassa arbetsformer: Flexibilitet är en viktig faktor för att minska stress. Ge personalen möjlighet att planera sina arbetsdagar utifrån sina behov. Detta kan hjälpa till att skapa balans mellan arbete och privatliv. Ramtid är bra men det måste finnas balans.

5. Automatisera och prioritera: Ett enkelt sätt att minska arbetsbelastningen är att använda automatiska svar för inkommande samtal. Istället för att använda röstbrevlåda, som ofta är tidskrävande och stressande, kan du ställa in ett automatiskt SMS-svar, exempelvis:

“Hej! Jag har tyvärr inte möjlighet att svara just nu. Skicka gärna ett SMS med ditt ärende eller maila mig på [din e-postadress]. Jag återkommer så snart jag kan. Tack för din förståelse!”

Detta gör att du kan prioritera inkommande meddelanden och hantera dem när det passar dig, vilket minskar stress och frigör tid för viktigare uppgifter.

Långsiktig hållbarhet

Stress är en del av arbetslivet, men det behöver inte vara en konstant börda. Genom att använda strategier som dessa och anpassa dem till skolans verklighet kan du som skolledare skapa en mer hållbar arbetsmiljö. Det handlar inte bara om att lösa akuta problem, utan om att bygga en kultur där både personal och elever mår bra och presterar på lång sikt.

Att erkänna och hantera stress är inte en svaghet – det är en styrka som gör dig till en bättre ledare. Och när du tar hand om dig själv och dina med, investerar du i hela skolans framgång.