Skip to content
1 min read

Bokrecension: Now We’re Talking! 21 Days to High-Performance Instructional Leadership

I Now We’re Talking av Justin Baeder presenteras en praktisk och inspirerande modell för skolledare som vill stärka sitt pedagogiska ledarskap. Genom att sätta ett tydligt mål på tre klassrumsbesök per dag – eller 500 per läsår – erbjuder Baeder en konkret strategi för att skapa mer närvaro i klassrummen och stärka dialogen med lärare om undervisningens kärna.

Bokens kärnidéer

Baeder förespråkar användningen av korta och frekventa klassrumsbesök, så kallade “classroom walkthroughs”, istället för att sitta med under hela lektioner. Målet är att skolledare ska kunna observera undervisningen, samla intryck och använda dessa som grund för meningsfulla samtal om lärarens pedagogiska beslut och praktik.

En central poäng i boken är att det mest värdefulla i den pedagogiska professionen ofta döljer sig under ytan. Därför bör skolledarens fokus ligga på att ställa frågor och skapa dialog som hjälper lärare att reflektera över och utveckla sitt arbete. Genom en 21-dagarsutmaning ger Baeder skolledare verktyg för att integrera dessa walkthroughs i sitt dagliga schema, trots tidspress och andra krav.

Styrkor

Tydligt mål och struktur: Målet om tre klassrumsbesök per dag ger skolledare en konkret riktlinje att arbeta mot, vilket gör metoden mätbar.

Tidseffektivitet: Genom att fokusera på kortare observationer möjliggörs fler besök, vilket ökar skolledarens närvaro och engagemang i undervisningen.

Fokus på djup och dialog: Baeder betonar att observationerna inte bara ska handla om det uppenbara utan om att initiera samtal som lyfter de komplexa aspekterna av undervisningen.

Svagheter

Utmanande att implementera: Att uppnå tre besök per dag kan vara svårt för skolledare med stora administrativa arbetsbördor.

Amerikansk kontext: Vissa exempel och metoder kan behöva anpassas för att passa andra skolsystem.

Vad jag tog med mig

En av de största insikterna från boken är vikten av att sätta ett tydligt och ambitiöst mål, som tre klassrumsbesök per dag. Detta skapar en ram som hjälper mig som skolledare att prioritera klassrumsnärvaro och kvalitativa samtal med lärare. Jag uppskattade särskilt idén att använda observationerna som en grund för att ställa frågor och skapa dialog snarare än att bara rapportera det som är lätt att observera.

Slutsats

Now We’re Talking! är en inspirerande och handlingsinriktad bok som hjälper skolledare att stärka sitt pedagogiska ledarskap genom strategiska klassrumsbesök och meningsfull dialog. Med ett tydligt mål på 500 klassrumsbesök per läsår erbjuder Baeder en konkret metod för att förbättra både skolklimatet och undervisningens kvalitet.

Betyg: 4/5

Denna bok rekommenderas varmt till alla skolledare som vill prioritera klassrumsnärvaro, stärka relationerna med lärare och skapa en positiv och utvecklingsinriktad skolkultur.