När arbetet blir identiteten – och gränsen mellan arbete och fritid suddas ut
I dagens ständigt uppkopplade värld blir gränsen mellan arbete och fritid alltmer otydlig. För skolledare, som ofta har ett stort ansvar och många akuta frågor att hantera, är det särskilt utmanande att dra en tydlig linje mellan jobb och privatliv. Även om helgen kommer eller arbetsdagen officiellt är slut, fortsätter arbetet i bakgrunden – i mejlen som ska besvaras, i tankarna om morgondagens utmaningar och i mobilen som ständigt vibrerar.
Men vad händer när arbetet inte bara är något vi gör, utan blir en del av den vi är?
Arbete som identitet
Att arbetet blir en del av identiteten är ingen slump. För många skolledare handlar arbetet inte bara om att uppnå mål eller hantera utmaningar – det är en roll fylld av mening och ansvar. Vi identifierar oss med framgångarna och utmaningarna, och våra prestationer blir en del av vår självbild. När vi säger “jag är skolledare”, säger vi inte bara vad vi gör utan också något om vem vi är.
När arbetet blir en del av vår identitet kan vi känna att vi aldrig gör tillräckligt. Varje ofärdig uppgift känns som ett personligt misslyckande. Den ständiga tillgängligheten förstärker denna dynamik – när allt arbete är ett klick bort, blir det svårare att skilja på “jag arbetar” och “jag är”.
När arbetet aldrig tar slut
Karolinska Institutets rapport om korta vilotider lyfter hur oregelbundna och otillräckliga pauser påverkar både sömn, hälsa och säkerhet. Även om studien fokuserar på skiftarbetare, är principerna lika relevanta för skolledare:
• Störd återhämtning: Utan tydliga gränser mellan arbete och fritid blir det svårt att hitta tid för vila och återhämtning, vilket kan leda till kronisk trötthet och utmattning.
• Påverkan på kognitiv förmåga: Sömnbrist och bristande återhämtning påverkar vår förmåga att tänka strategiskt, fatta beslut och hantera konflikter.
• Balans som illusion: När gränsen mellan arbete och fritid suddas ut, kan det kännas som om vi aldrig riktigt är närvarande – varken i jobbet eller i privatlivet.
Frågor att utforska
• Varför är det så lätt att låta arbetet bli en del av vår identitet? Är det för att vi vill känna oss värdefulla, eller för att jobbet erbjuder en struktur som privatlivet saknar?
• Hur påverkar den ständiga uppkopplingen vår förmåga att koppla bort? Är tekniken verktyget eller boven i dramat?
• Vad händer med vår prestation och vårt välmående när vi aldrig sätter en tydlig gräns mellan arbete och vila?
En kultur som kräver reflektion
Kanske ligger en del av svaret i kulturen runt oss. Förväntningarna att vara tillgänglig, att leverera och att ständigt förbättra verksamheten gör det svårt att släppa taget – särskilt i ledarskapsroller där ansvaret känns gränslöst. Att stanna upp och reflektera över vad som verkligen är viktigt blir därmed en radikal handling.
Så vad innebär det att sätta gränser när jobbet är en del av vår identitet? Kan vi hitta sätt att definiera oss själva som ledare utan att förlora balansen mellan arbete och privatliv?